Help! De samenwerking in mijn team loopt spaak…

Help! De samenwerking in mijn team loopt spaak…

Loopt de samenwerking in je team spaak of stroef? Is de communicatie binnen het team vermindert? Elke leidinggevende loopt een keer tegen dit probleem aan. Het is daarom belangrijk om als leidinggevende naar het achterliggende probleem van het team te kijken. Wanneer ik samen met een leidinggevende zit, krijg ik vaak te hoor dat het aan de mensen ligt. Ze doen namelijk niet wat ze zeggen. Maar is dit ook zo, of ligt het echte probleem ergens anders?

Hoe maak je van jouw team een geoliede machine?

Elke persoon heeft zijn of haar drijfveren, een eigen kijk op de wereld, op de mensen. Dat is heel bepalend voor de manier waarop je elkaar interpreteert. Die diversiteit tussen de groepsleden zorgt voor groepsdynamiek. Wil je dat jouw team optimaal samenwerkt en goede resultaten behaalt, dan is het zaak de diversiteit van de groep te benutten. Als leidinggevende moet je je team dan op de juiste wijze weten te motiveren. En dat is vaak niet op de manier die je zelf fijn vindt of die je zelf nodig hebt. Maar ja, hoe krijgt je inzicht in de dynamiek van jouw groep?

Drijfveren goed of fout?

Als leidinggevenden eenmaal bij mij aankloppen, is er vaak echt wel wat aan de hand. Door het probleem bespreekbaar te maken, is de ergste kou al uit de lucht. Vervolgens begin ik mijn teamontwikkeling sessies met een drijfveren onderzoek, het zogenaamde Management Drives. Dit is een test van zo’n twintig minuten, gebaseerd op kleuren die een drijfverenprofiel weergeven. Iedere kleur staat voor een stijl van leiderschap of organisatiecultuur. Ik vind het een geweldige methode, omdat het iedereen in zijn waarde laat; drijfveren zijn namelijk niet goed of fout!

Diversiteit in de groep

Na de test wordt meteen duidelijk hoe het groepsprofiel eruitziet en dan merk je dat bij iedereen het kwartje valt. Mensen snappen elkaar beter. Je begrijpt ineens dat er een heel gat zit tussen mensen die worden gedreven door prestaties en teamleden die pas in actie komen als ze weten wat de achterliggende visie is. De test levert tal van inzichten op: welk soort gedrag werkt, welke je wilt behouden, ontwikkelen of loslaten. Ook wordt duidelijk dat diversiteit in een groep juist heel belangrijk is.

Van wie krijg jij pukkels?

In de Management Drives methode zit geen waardeoordeel, alle invalshoeken zijn nuttig. Als de blauwe persoon (met behoefte aan duidelijkheid) in de groep vraagt ‘hoe gaan we dat dan doen?’ en de oranje persoon (gericht op prestatie en kansen) dit irritant vindt, snapt deze wel de toegevoegde waarde van de ander. Dat is het mooie van deze test: je snapt je eigen irritatie. Je weet van wie je pukkels krijgt en betrapt jezelf erop. Vervolgens reageer je anders op elkaar en kun je dat eventueel benoemen. Eigenlijk begint dan het inzicht dat iedereen in de groep zinvol is.

Let op samenstelling van het team

Voor leidinggevenden is het goed te beseffen dat de samenstelling van de groep belangrijk is. Heb je bijvoorbeeld een heel oranje team, let dan op hoe je de gemaakte afspraken en rollen gaat vastleggen. Na een maand glijdt dat weer weg, dus moet je de teamleden laten terugkomen op de agenda.

Optimaliseer de groepsdynamiek

Aan het einde van de sessie kun je actiepunten benoemen, zowel voor het team als voor de organisatie. Als bijvoorbeeld blijkt dat er behoefte is aan visie dan kan de organisatie een concrete strategie ontwikkelen. Wat betreft het optimaliseren van de groepsdynamiek kun je je richten op het verbeteren van de communicatie: hoe geef je elkaar feedback, hoe zit het met het vertrouwen onderling, wat kan men er zelf aan doen?

Zorg voor een vervolg

Na zo’n dag is iedereen gemotiveerd en worden de eerste stappen gezet, en vervolgens gaat iedereen weer aan het werk en komt in het ritme van alledag. Kom er daarom ook op terug. Een verandering in groepsdynamiek is niet in één dag te realiseren. Zet het door, plan vervolgsessies in en herhaal waarom dingen wel of niet lukken. Stap voor stap kom je dan tot een team dat loopt als een geoliede machine.

Marjolein Smaling werkt bij Menea als senior adviseur en trainer

LinkedIn
Twitter
Facebook

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

De werkdruk op leerkrachten is al jarenlang veel te hoog: steeds meer leraren hebben stress en vinden geen of een stuk minder plezier in hun werk. Zonde! Want hierdoor stroomt personeel weg en wordt nieuw personeel afgeschrikt.

Als schoolleider sta je voor een dubbele uitdaging: aan de ene kant wil je binnen het onderwijs nieuw personeel aantrekken en aan de andere kant wil je het personeel dat er is, zo goed mogelijk aan het werk houden.

We delen in deze whitepaper 9 tips en tricks voor een vitale onderwijsorganisatie waar leerkrachten het werkgeluk weer terugvinden. Ook leggen we de kern van het probleem bloot. Waardoor stroomt personeel weg of valt personeel uit binnen de onderwijssector?

Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen binnen Menea?

Wil je meer grip op het ziekteverzuim binnen jouw organisatie? Zet dan in op het welzijn en werkplezier van je medewerkers. Hoe je dat doet, lees je in deze longread: