Menselijk contact staat bij veel bedrijven hoog in het vaandel, zeker bij het onze. Nog nauwelijks een jaar geleden trokken we onze neus op voor digitale werkondersteuning als videobellen, Teams-bijeenkomsten en Break Out Rooms. Break Out wat…? We kenden de term niet eens. Nu is de digitale werkvorm in één klap geaccepteerd, zowel tussen collega’s onderling als met klanten. En laten we eerlijk zijn, het heeft z’n voordelen.
Welke positieve lessen op werkgebied hebben we geleerd?
Veel persoonlijk contact kan heel goed online plaatsvinden. Afspraken hoeven zich niet meer altijd in dezelfde ruimte te voltrekken. Een-op-een met een klant kan makkelijk digitaal. Ook komt het minder voor dat een afspraak niet uitkomt of dat iemand te weinig tijd heeft. Allemaal voordelen…
Meerwaarde van echt contact
Maar de meerwaarde om elkaar in het echt te zien, is ook zeer duidelijk geworden. Een eerste kennismaking, of het bespreken van loopbaan scans en assessments is in het echt zoveel waardevoller. Non-verbale signalen worden beter opgepakt; voor ons werk als coach maakt zo’n echte ontmoeting het verschil.
Zelfbeschikking en autonomie
Wat we van deze periode hebben geleerd? Dat we veel efficiënter met onze tijd omgaan. Medewerkers hebben meer zelfbeschikking gekregen en zijn veel autonomer geworden. Dus geen race tegen de klok en stress in de file om kinderen op tijd op te halen van de opvang. Een goede ontwikkeling. En tegelijkertijd is het ook oppassen geblazen: opletten dat medewerkers hun tijd goed afbakenen.
CNV luidt noodklok over werkstress
Zo publiceerde vakbond CNV al in oktober zorgwekkende cijfers. Wat bleek? Naarmate de coronacrisis langer duurt, kampt 29% van de werkenden met steeds meer werkstress. Maar liefst 38% doet zijn werk met minder plezier en 21% zegt dat de sfeer op het werk steeds grimmiger wordt.
Dit beeld sluit aan op wij in de dagelijkse praktijk zien. Er zijn mensen die te veel doen en non stop videobellen van 9.00 tot 17.00. Of zich alleen nog verplaatsen van de eettafel naar de bank en weer terug.
Voorkomen is beter…
Niet zo gek, iedereen moet nog wennen aan de hybride werkvorm. Nu komen we erachter dat we tijd nodig hebben om te recupereren. Om het ene af te sluiten en het andere voor te bereiden. Het nut van een autorit tussen twee afspraken wordt ineens duidelijk: even resetten en ademhalen met je favoriete muziek op tien.
Hopelijk is dat binnenkort weer realiteit. Maar voordat Nederland weer terug gaat naar ‘normaal’, is het belangrijk je medewerkers ook nu fit en vitaal te houden. Want voorkomen is beter dan genezen.
Reageer op signalen van stress en ga indien nodig aan de slag met een vitaliteitsprogramma. Ook bij psychische klachten geldt dat je er beter zo snel mogelijk bij kunt zijn, want dan verklein je de kans op een ellenlang re-integratietraject. Geen enkele werkgever zit te wachten op een post-corona hypotheek die bestaat uit een torenhoge uitval…