Schoolvoorbeelden van goed werkgeverschap: dé oplossing voor het lerarentekort?

Binnen het onderwijs is er een enorme krapte wat personeel betreft. Dit tekort zal de komende jaren nog verder oplopen. Bij schoolbesturen staat goed werkgeverschap – mede hierom – hoog op de agenda. Maar hoe ziet goed werkgeverschap er in de praktijk uit? In deze blog delen we een aantal aandachtspunten. 

Volgens schattingen van Inspectie van het Onderwijs stijgt het tekort van 2.322 fulltime leraren en schoolleiders in 2019, naar een tekort van ruim 4.000 in 2023/2024. Op dit moment heeft 1 op de 20 scholen geen schoolleider. Laten schoolleiders nu net een sleutelrol hebben in het aantrekken – maar ook voornamelijk het behouden – van docenten…  

Deze problematiek roept vragen op zoals: hoe trek je nieuwe schoolleiders en docenten aan? Hoe behoud je de schoolleiders en docenten die er nu zijn? Goed werkgeverschap vormt een deel van de oplossing. De uitkomst van goedwerkgeverschap is immers dat medewerkers graag voor je werken en dat potentieel zichzelf aanbiedt. Klinkt allemaal heel mooi, alleen: hoe organiseer je dat?  

Bied doorgroei en ontwikkelmogelijkheden 

Voor de huidige en toekomstige generatie leerkrachten is het bieden van een hoger salaris niet meer het allerbelangrijkste. Juist de kans om jezelf als leraar te ontplooien en te ontwikkelen is vaker doorslaggevend om voor een werkgever te kiezen. Zonder het leren van nieuwe vaardigheden sta je stil, ook als werkgever. Creëer daarom een lerende cultuur. Verweef de componenten reflectie en feedback binnen het werkgeverschap. Formuleer leerdoelen en geef complimenten over de leerprocessen, je stimuleert zo een groei-mindset. 

Denk aan extra arbeidsvoorwaarden 

Wat kun je als interessante extra arbeidsvoorwaarden bieden? Betaal bijvoorbeeld voor de helft mee aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Trek leerkrachten van buiten jouw regio aan door het bieden van een volledige reiskostenvergoeding. Organiseer met regelmaat leuke teamuitjes om het teamgevoel te versterken.  

Geef leraren genoeg ruimte om écht leerkracht te kunnen zijn  

In de afgelopen jaren zijn de taken van leerkrachten enorm veranderd. Het beleid van de overheid zorgt voor druk op schoolleiders én daarmee ook op leerkrachten. Alles moet genoteerd worden, waardoor leraren soms het idee krijgen dat de focus van het lesgeven op de achtergrond raakt. Probeer leerkrachten in deze administratieve ballast te ondersteunen zodat ze weer ruimte krijgen om écht leerkracht te zijn.  

Verdiepingsmateriaal: 9 tips en tricks voor een vitale onderwijsorganisatie 

We benoemden het in deze blog al kort: de oplopende werkdruk bij leerkrachten zit het werkgeluk in de weg. In deze whitepaper geven we je 9 tips en tricks voor een vitale onderwijsorganisatie waar leerkrachten hun werkgeluk weer kunnen terugvinden. We leggen daarnaast de kern van het probleem bloot: waardoor stroomt personeel weg of valt personeel uit binnen de onderwijssector? 

LinkedIn
Twitter
Facebook

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

De werkdruk op leerkrachten is al jarenlang veel te hoog: steeds meer leraren hebben stress en vinden geen of een stuk minder plezier in hun werk. Zonde! Want hierdoor stroomt personeel weg en wordt nieuw personeel afgeschrikt.

Als schoolleider sta je voor een dubbele uitdaging: aan de ene kant wil je binnen het onderwijs nieuw personeel aantrekken en aan de andere kant wil je het personeel dat er is, zo goed mogelijk aan het werk houden.

We delen in deze whitepaper 9 tips en tricks voor een vitale onderwijsorganisatie waar leerkrachten het werkgeluk weer terugvinden. Ook leggen we de kern van het probleem bloot. Waardoor stroomt personeel weg of valt personeel uit binnen de onderwijssector?

Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen binnen Menea?

Overspannen arbeidsmarkt? Met interne mobiliteit ontdek je het potentieel dat je al in huis hebt!

Menea zet in beweging