Van werkdruk naar werkgeluk binnen het onderwijs

Zo maak je de weg vrij naar een vitale onderwijsorganisatie

De onderwijssector piept en kraakt onder het lerarentekort; dit wordt de komende jaren niet beter, zo laat ook de onderstaande grafiek zien. Het is een raming van de tekorten aan leraren en directeuren in het PO tot 2032 in fte boven op de huidige situatie. Daarnaast stopt een kwart van de jonge docenten binnen vijf jaar. Hoe keren we het tij? 

Werkgeluk binnen het onderwijs: hier liggen de kansen 

De werkdruk wordt binnen het onderwijs als hoog ervaren. Hierdoor is het risico op uitval door psychische klachten groot. Volgens het StressCentrum heeft 19% van de leerkrachten last van burn-out gerelateerde klachten. 

Zieke leerkrachten werken door...

ervaart onrust door noodoplossingen

werkt door, ook al voelt hij of zij zich ziek

heeft een hogere werkdruk door opvang van andere klassen/lessen

PO

64%
67%
51%

VO

45%
40%
43%

MBO

45%
41%
40%

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Waarom je deze whitepaper moet lezen?

De werkdruk op leerkrachten is al jarenlang veel te hoog: steeds meer leraren hebben stress en vinden geen of een stuk minder plezier in hun werk. Zonde! Want hierdoor stroomt personeel weg en wordt nieuw personeel afgeschrikt.

Als schoolleider sta je voor een dubbele uitdaging: aan de ene kant wil je binnen het onderwijs nieuw personeel aantrekken en aan de andere kant wil je het personeel dat er is, zo goed mogelijk aan het werk houden.

We delen in deze whitepaper 9 tips en tricks voor een vitale onderwijsorganisatie waar leerkrachten het werkgeluk weer terugvinden. Ook leggen we de kern van het probleem bloot. Waardoor stroomt personeel weg of valt personeel uit binnen de onderwijssector?

Whitepaper werkgeluk in het onderwijs

Misschien vind je dit ook interessant!

Stressmanagement en burn-outpreventie

Zolang leerkrachten weer herstellen van een kortdurende stressvolle situatie, is er niets aan de hand. Maar wanneer stress (op het werk of daarbuiten) niet goed wordt opgemerkt en er niet naar wordt gehandeld, dan kan chronische stress ontstaan. Lichaam en geest staan altijd áán en een burn-out ligt op de loer.  

Onze coaches stemmen hun aanpak af op de situatie van de medewerker. Wij werken volgens de methodiek van oplossingsgerichte coaching. Dat betekent dat de coach de medewerker helpt met het reflecteren op de aanpak en overtuigingen. Door systematisch te werk te gaan onderzoekt de medewerker welke oplossingen passen en leert die deze optimaal te benutten. 

Samen voorkomen we onnodige uitval binnen het onderwijs!